Габитова З.Г. » 24 дек 2015, 05:32
Дәреслектә грамматик материалдың бирелеүе
Билдәле булыуынса, икенсе телде үҙләштереү өйрәнә торған телде ғәмәли эшләүҙе талап итә. Шул уҡ ваҡытта кәрәкле кимәлдә грамматик мәғлүмәтте еткереү телмәр практикаһын уңышлы ойоштороу өсөн булышлыҡ итә. Шуның өсөн дәреслектә тел факттарын тәрәнерәк ҡабул итеү һәм аңлы рәүештә ғәмәли күнекмәләрҙе үҙләштереүҙе тиҙләтеү йәһәтенән дидактик материал грамматик теорияға нигеҙләнеп бирелә. Аңлы ғәмәли үҙләштереү уҡытыу методына нигеҙләнеп, дәреслек авторҙары һәр бер тема буйынса грамматик тема менән телмәр күнекмәләрен берҙәм тигеҙлектә бирергә тырыштылар.
Дәреслектә теоретик материал уҡыусыларҙың туған тел үҙенсәлектәрен иҫәпкә алып бирелде: башҡорт телендә дөрөҫ итеп һөйләм төҙөүҙе күҙ уңында тотоп, үтеләсәк тел күренештәренең билдәләре ике телдә, ҡағиҙәләр һәм аңлатмалар бирелә. Теоретик материал үтеләсәк темалар буйынса бер тигеҙ бирелмәй, ул грамматик теманы үҙләштереү ауырлығына ҡарап тәҡдим ителә – уҡыусыларҙың туған теле менән тап киләме, юҡмы, уҡыусылар уның менән танышмы, ғәмәли үҙләштереү яғынан был материал менән ниндәй кимәлдә таныш булыуын билдәләү. Теоретик материал рамка эсендә тәҡдим ителә, тимәк, уҡытыусы тәғәйенләнгән материал менән генә сикләнергә тейеш.
Дәреслектә тәҡдим ителгән күнегеүҙәр айырм тел күренештәрен өйрәнеү һәм телмәр күнекмәләрен формалаштырыу өсөн һайланыла.
Күнегеүҙәрҙең күбеһе бер-нисә эш төрө тәҡдим итә. Уларҙы яҡынса ике төргә бүлеп була: 1) төп эш төрө текст алдынан бирелә; 2) өҫтәлмә эш төрө күнегеүҙә бирелгән текст һуңынан.
Төп эш төрө үтелгән теманы ғәмәли үҙләштереү өсөн бирелә һәм бөтә уҡыусыларға ла эшләү өсөн мөһим булып тора, ә өҫтәлмә эш төрө йөкмәткеһе буйынса төрлө – йөкмәткене ҡабул итеҙе тикшереү өсөн һорауҙар, фонетик, орфографик, орфоэпик, телмәр үҫтереү- бөтә уҡыусыларҙы ла йәлеп итергәме йә айырым уҡыусынан, төркәм, парҙарҙа, үҙ аллы эшләтергәме – уҡытыусы ҡарамағында. Фонетик эш төрө дәреслектә лә урын алған, шулай уҡ методик ҡулланмала ла һәр дәрес алдынан бирелә. Орфографиянан – төшөп ҡалған орфограммалар (хәрефтәр өҫтәп яҙыу) йә һайлап яҙыу (дөрөҫ һүҙҙе һайлап яҙыу). Бындай эш төрҙәре күп кенә бирелә һәм уларҙы үтәүгә ижади ҡарарға кәрәк; бөтә класҡа йә айырым уҡыусыға, төркөмгә, парҙарға күнегеүҙе тулы килеш йә һайлап ҡына эшләү.
Күп кенә күнегеүҙәр тәржемә итеү өсөн һайланылған. Тексты тәржемә итеү өсөн, иң беренсе сиратта, һүҙлек эшен башҡарырға кәңәш ителә. Тәржемә иткәндә һәр һүҙҙе, һүҙбәйләнеште, һөйләмде тәржемә итергә мөмкин. Шулай уҡ текстың уҡыусылар тарафынан ҡабул ителеүенә ҡарап, ҡыҫҡаса йөкмәткеһен һөйләргә лә мөмкин. Тәржемә итеү барышында уҡыусыларҙың тура тәржемәһенә түгел, ә дөрөҫ һөйләм, бәйләнешле текст итеп тәржемә итеүҙәренә өлгәшергә кәрәк.
Дәреслектә коммуникатив универсаль эшмәкәрлеген үҫтереү өсөн күнегеүҙәр байтаҡ ҡына урын биләй. Бындай күнегеүҙәр: диалогты дауам ит, тәғәйенләнгән тема, һүрәттәр буйынса диалог төҙөү, текст буйынса уҡыусыларға бер-береһенә һорауҙар биреү, диалог уҡыу, коммуникатив биремдәр (методик күрһәтмәләрҙә лә бар) буйынса эшләү.
Грамматик теманы нығытыу өсөн һайланылған материал, шулай уҡ бәйләнешле телмәр үҫтереү күнекмәләрен булдырыу, төрлө төрҙәге телмәр эшмәкәрлеген үҫтереүҙе күҙ уңында тота. Бындай эш төрҙәрен барлыҡ уҡыусыларға ла башҡарыу мөһим.
Бер үк күнегеүгә ҡарата күп төрлө эш төрҙәрен тәҡдим итеү, уны төрлө маҡсаттарҙа ҡулланыу мөмкинлектәрен булдырыу, уҡыу процесын шәхсиләштереү, өй эшен дифференцияциялау һ.б.
Дәреслектәге күп кенә күнегеүҙәргә бәйләнешле текст һайланылған, был үҙ сиратында, уҡыусыларҙың танып-белеү универсаль уҡыу эшмәкәрлеген формалаштырыуға булышлыҡ итһә, шулай уҡ башҡорт телен уңышлы үҙләштереү өсөн мөмкинлектәр барлыҡҡа килтерә: йөкмәткеһе яғынан ҡыҙыҡлы һәм киң мәғлүмәт туплаған текстарға, ғөмүмән, башҡорт телен өйрәнеүгә ҡыҙыҡһыныу тыуҙыра.
Дәреслек авторҙары текст өҫтөндә эшләү өсөн төрлө эш төрҙәре тәҡдим итә: кәрәкле мәғлүмәт алыу, һүҙлек эше, грамматик теманы нығытыу, коммуникатив мәсьәләне хәл итеү, һүрәтләү сараларын өйрәнеү, һорауҙарға яуап биреү, әңгәмә ойоштороу, диалог төҙөү, интерактив саралар ҡулланыу, өҫтәлмә сығанаҡтар менән эшләү, төрлө ижади эш башҡарыу. Быларҙың барыһы ла бер маҡсатҡа ҡайтып ҡала – уҡыусыларҙың һөйләү һәм яҙма формала бәйләнешле телмәрен үҫтереү.
Текстарға ҡарата бәйләнешле телмәр үҫтереүгә булышлыҡ итеүсе эш төрҙәре дәреслектә күп төрлө. Улар һәр тема буйынса бирелгән күнегеүҙәргә бәйле башҡортса тыңлау һәм һөйләү, уҡыу һәм яҙыу күнекмәләрен үҫтереүгә булышлыҡ итә.
Шулай итеп, күнегеүҙәр системаһында әҙер текст өҫтөндә эшләү, уҡыусыларҙың үҙҙәренә текст төҙөү ҡаралған. Күнегеүҙәрҙең бындай төрө уҡыусыларҙың һәр бер дәрестә телмәр күнекмәләрен үҙләштереү буйынса ниндәй аҙым эшләгәнен күҙәтеп барыу мөмкинлеген булдыра. Телмәр үҫтереү дәрестәре өсөн дә төрлө характерҙағы эш төрҙәре тәҡдим ителгән. Картина буйынса инша яҙыу, дәреслектәге һүрәттәр буйынса бәләкәй хикәйә төҙөү, һөйләү, тексты дауам итеү, ижади изложениелар, тәҡдим ителгән тема буйынса хикәйә төҙөү, (методик күрһәтмәлә күрһәтелгән өлгө буйынса шиғырҙар яҙып ҡарау) һ.б.
Дәреслектә бирелгән эш төрҙәре араһында уҡыусыларҙың регулятив универсаль уҡыу эшмәкәрлеген үҫтереү өсөн шундай эш төрҙәре тәҡдим ителә: үҙ-үҙеңдең һәм бер-береңдең эшен тикшереү һәм баһалау.
Дәреслектә тиҙәйткестәр, телкөрмәлдергестәр, ребустар, көләмәстәр ҙә бирелә, бындай күнегеүҙәр ял итеү, шулай уҡ грамматик материалды ҡыҙыҡлы формала үҙләштереү өсөн бик әһәмиәтле.
Дәреслектә уҡыусыларҙың күҙаллауын киңәйтеү өсөн һайлап алынған текст тематикалары төрлө: телдең кеше тормошондағы әһәмиәте, Тыуған Башҡортостаныбыҙ, тыуған ил һәм илһөйәрлек, Башҡортостан тәбиғәте, экология, үҫемлектәр, хайуандар донъяһы; Башҡортостандың күренекле шәхестәре, яҙыусылар, шағирҙар, сәнғәт кешеләре, башҡорт халҡының музыка ҡоралдары; ауыл, ҡала тормошо, байрамдар, халыҡ йолалары, халыҡтар дуҫлығы; төрлө һөнәр кешеләре һ.б.
Дәреслектәге дидактик материал уҡытыусыға уҡыусыны төрлө яҡлап үҫтереүгә һәм тәрбиәүи мәсьәләләрҙе хәл итергә киң мөмкинлектәр бирә.